Attractions Banners - 361

מוזיאון ארצות המקרא


עוגן הרם: נמלי ים בארץ ישראל בתאריך 14.11.2019

     
עד 14.11.2019

תערוכת "עוגן הרם: נמלי ים בארץ ישראל" במוזיאון ארצות המקרא

מספינת הים אל ספינת המדבר: איך נראו שערי הכניסה הימיים לארץ ישראל לפני קום המדינה?  מה חיפשו כאן האירופאיים לפני 300 שנה כשהפליגו אל ארץ הקודש תוך סיכון חייהם? "עוגן הרם: נמלי ים בארץ ישראל"  - התערוכה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים מציגה הדפסים, מפות, ציורים וצילומים המתעדים את נמלי ארץ ישראל מהמאה ה-16 ועד תחילת המאה ה-20.

 

התערוכה מציגה אוסף של 54 הדפסים, מפות וציורים מבוססת על אוסף התמונות של יוסי גילבן, ומשולבות בה תמונות מאוסף דן כירם המנוח, פרי עבודותיהם של אמנים רבים וביניהם דיוויד רוברטס, וויליאם בארטלט, הנרי פִין ועוד. בעידן בו הצילום טרם הומצא, טכניקות החריטה וההדפסה היו הדרכים העיקריות לבטא דימויים ויזואליים ולהפיצם, ובכך לאפשר לציבור להתרשם מעולמות רחוקים שלא היו נגישים לרובו.

 

במסגרת התערוכה יוכלו באי המוזיאון להתרשם מתפקידן החשוב של ערי הנמל בתולדות ארץ ישראל לאורך ההיסטוריה. לאחר ששליטי אירופה נואשו מניסיונותיהם לכבוש מחדש את ארץ הקודש בעקבות סילוק הצלבנים בסוף המאה ה-13, החליפו את מסעות הצלב מסעות צליינות של עולי רגל נוצרים ויהודים. הצליינים הוסיפו לפקוד את הנמלים החרבים בדרכם רבת התלאות אל האתרים הקדושים. מרביתם הטילו עוגן מול חופי יפו שכונתה "הנמל של ירושלים", ומשם יצאו בשיירות לעיר הקודש ולאתרים נוספים. חשיבותו של נמל יפו עלתה במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, כאשר הפך לשער הכניסה העיקרי לארץ ישראל תחת השלטון העות'מאני ועם ראשיתן של עליות היהודים.

 

האוסף של יוסי גילבן: 
 

התמונות והצילומים בתערוכה שייכים ברובם לאוסף הפרטי של יוסי גילבן, שהים התיכון מילא תפקיד מרכזי בסיפור חייו. כבר בגיל 14, בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת, הוא הפליג סביב חומותיה של עכו העתיקה בעת לימודיו בבית הספר לקציני ים בעכו. במהלך שירותו הצבאי שירת על המשחתת אח"י "יפו" ולחם בתעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים. סיפורי הנמלים של ארץ ישראל מהווים חלק בלתי נפרד מסיפור חייו. 


קרדיטים

תמונת עכו, פתולמאיס: תחריט  של וו.ה. ברטלט;  צויר על ידי ג'. ס. בנטלי,  אוסף יוסי גילבן.
 

תמונת יפו, יוֹפָּה העתיקה: תחריט פלדה של ט. פלמינג;  צויר על-ידי ב. פוסטר, 1840 לערך, אוסף יוסי גילבן.
 

תמונת יפו, מבט מדרום: דיויד רוברטס, 1839, אוסף יוסי גילבן


preloader

ה ירושלים מפת התיירות

הדפס
Text text text