אירועים בירושלים

ביקור הקיסר וילהלם ה-II בירושלים


ביקור הקיסר וילהלם ה-II בירושלים בתאריך 19.10.2012

     
Friday oct 19th


ביקור הקיסר וילהלם ה-II בירושלים


התערוכה נפתחת ב29 באוקטובר - התאריך בו הגיע הקיסר לירושלים לפני 114 שנה


אוצרת: רותה פלד


פתיחה: שני 29.10.2012 בשעה 10:00 נעילה 31.03.2013


הכניסה לתערוכה כלולה במחיר הכניסה למוזאון


הקיסר וילהלם ה-II ורעייתו אוגוסטה ויקטוריה ביקרו בירושלים בין התאריכים 29 באוקטובר ו-4 בנובמבר 1898 וגולת הכותרת של המסע בארץ הקודש היתה חנוכת כנסיית הגואל בירושלים. היה זה אירוע יוצא-דופן בשגרה הרדומה של העיר, חגיגה בלתי פוסקת שבסופה חזרה העיר לשגרה. הביקור זכה לתיעוד ולסיקור חסרי תקדים: צלמים מן הארץ והעולם ליוו את הביקור, העיתונות המקומית דיווחה על המסע, ועיתונים זרים אף הקדישו קריקטורות בנושא הביקור.



התערוכה החדשה תוצג באולם הצלבני במוזאון ותעסוק בביקור הקיסר בירושלים מנקודת מבט תקשורתית-עיתונאית מקומית ובינלאומית. היא מבוססת על הדיווחים העיתונאיים הרבים שעסקו בצורה אינטנסיבית באירוע ומנסה לבחון איך הפך הביקור לשם דבר נוכח העיסוק הבלתי פוסק אודותיו בעיתונות המקומית והבינלאומית. בתערוכה יוצגו ההיבטים השונים הקשורים בביקור - ההכנות לביקור, מהלך המסע, האירועים הרשמיים שנערכו כמו חנוכת הכנסייה והביקור בהר הבית, קבלת הפנים, הביקורים במוסדות השונים, ואבני פינה שהונחו בנוכחותו.


בעיקר תנסה התערוכה להבין מה גרם לעיר ירושלים ולתקשורת בארץ ישראל לצאת מגדרה לקראת ביקור הקיסר וילהלם השני? לצד אלה מוצגת העיר המתעוררת לקראת הביקור וההשלכות האורבניות הנובעות ממנו. באמצעות צילומים מרהיבים נגלה לעיני המבקר המפגש המיוחד בין מזרח למערב, השפע הנדיר שהציף את ירושלים הצנועה של אותם ימים וההתלהבות הגורפת של העיר בהכנות יוצאות-הדופן ובמהלך הביקור. אחרי שבוע של שכרון חושים התעוררו שאלות, שחלקן לא נפתרו עד היום, הנוגעות לקשר בין מהות הביקור לאופן בו הוצג, מי הרוויח מהביקור ומי הפסיד, ובעיקר, מה מהביקור נשאר כמורשת לעיר?


עמוד פייסבוק מיוחד נפתח עם יציאתו לדרך של הקיסר, רעייתו ופמלייתם ובו מתוארות מדי יום חוויותיהם מאז יציאתם למסע. הפוסטים שמעלה הקיסר, מעדכנים על מסלול המסע, המקומות בהם הוא נמצא, חוויות ורשמים לצד צילומים יפיפיים. הוא לא חוסך מאתנו את תלאות הדרך לצד אנקדוטות אקזוטיות. עדכונים שוטפים על התערוכה ניתן למצוא גם בעמוד הפייסבוק של המוזאון


חומרי התערוכה הם עיתונים מקוריים, בשפה העברית ושפות אחרות, צילומים שצולמו בעת הביקור ו"כתבות פרשנות" שנערכו על ידי אוצרת התערוכה. כל אלה מוצגים למבקר בצורה של עיתונים וירטואלים- דינמיים והצופה מוזמן לדפדף בהם. כל עיתון מוקדש לנושא אחר הקשור בביקור הקיסר ומעוצב בצורה שונה. לצד אלה מוצגת סדרה של תמונות ענק המוקרנות ממצלמות אופייניות לתקופה והמבקר יכול להיכנס באמצעות המצלמה אל תוך התמונה, לשוטט בה ולדלות מידע בנושאים מתאימים המעניינים אותו.


גם הרצל נוכח בתערוכה - כמי שנפגש עם הקיסר תיעוד הפגישה מהווה מוקד נוסף הקשור לאופן הדיווח של אקטואליה, הפעם בשימוש מניפולטיבי- צילומי שנעשה במהלך הביקור. לבסוף המבקרים בתערוכה מוזמנים להתארח באוהל הקיסר, המעוצב כסלון מזרחי, להצטלם ולשתף את חבריהם בחוויה באמצעות הפייסבוק.


התערוכה תלווה בסדרת המפגשים 'עיר בשינוי' - ביקור מודרך בתערוכה, סיורים או מפגשים - למידע המלא על אלו הקליקו כאן.

ייחודה של התערוכה החדשה הוא בשימוש באמצעים מתקדמים כדי להציג חומרים היסטוריים. אפליקציות מיוחדות מאפשרות לצופה להגדיל צילומים היסטוריים, לגלות פרטים קטנים שלא יכולנו לראות עד כה . ניתן לדפדף בעיתונים אלקטרוניים על ידי העברת דפים (ולא במשיכת אצבע כמו שנוהגים בד"כ) כשהצילומים שבהם "מתעוררים לחיים" ודינמיים.


למזכרת מומלץ להצטלם בחדרו של הקיסר ואח"כ לעצב צילום אישי בפוטושופ ולשלוח לכל כתובת מייל או פייסבוק שרוצים. התערוכה מתאימה לכל המשפחה. מעצבי התערוכה הם יעל טבת ורואי רוט.



הביקור בתערוכה בשעות הפתיחה של המוזיאון


get-tickets
get-tickets

מגדל דוד - המוזיאון לתולדות ירושלים 
שער יפו, ת.ד. 14005, ירושלים 91140

preloader

ה ירושלים מפת התיירות

הדפס
Text text text