אירועים בירושלים

סרטים, אופנה ופילוסופיה


סרטים, אופנה ופילוסופיה בתאריך 27.05.2010

     
Thursday may 27th

מכון גתה בירושלים, המחלקה לצורפות ואופנה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל סינמטק ירושלים והמכון הצרפתי ע"ש רומן גארי

ב-27 במאי יפתח בסינמטק ירושלים פסטיבל תחת הכותרת "סרטים, אופנה ופילוסופיה".

שלושה ימים של אירועי אופנה , בהם ישתתפו מעצבים, יוצרים, אנשי אופנה, אנשי אקדמיה, עיתונאים ובלוגרים מהארץ ומהעולם שינסו לבחון את קשרי הגומלין היצירתיים בין עולם האופנה לבין עולם התרבות והתקשורת.

 
בין אירועי הפסטיבל

תערוכות, תצוגת אופנה, מיצגים ,סרטים דוקומנטריים ועלילתיים, דיונים, הרצאות, ומסיבות.


29-27 במאי   תערוכה 


תערוכה של צילום מהבלוגים strylecliker של גונר המרל מגרמניה, streetswalker של יעל סלומה, צילומי אופנה מתצוגות אופנה מרחבי העולם ויצירות של סטודנטים מבצלאל.  
 

חמישי 27 במאי


סינמטק 1 ‏17:00  

הקרנה לכבודה של רות דיין, במסגרת פעילותה למען העצמת נשים, ייסדה הגברת דיין את משכית - בית האופנה אשר נתן חשיפה לנשים כישרוניות מקופחות, והחזיר את ההכנסות לנשים העובדות. 


ביג מאמא (ישראל 2004)

בימוי: דינה צבי ריקליס | בגיל 87, אנרגטית מתמיד, סוחפת אחריה רות דיין את צוות ההפקה אל מחוזות ההיסטוריה האישית שלה, ועוד יותר מכך אל מחוזות העשייה הבלתי נלאים שלה היום.  רות דיין ילידת ירושלים עוזבת בגיל 17 את לימודיה ואת החברה הירושלמית הבורגנית ונוסעת לבית הספר החקלאי בנהלל שם היא פוגשת את משה דיין. הם נישאים, וכל השאר היסטוריה.... לרות דיין סיפור חיים אישי ומרתק לצידו של משה דיין. התהילה העולמית מול הסערות והרכילויות המשפחתיות לא מנעו ממנה לבנות קריירה עצמאית מרתקת. דיין הקימה את "משכית" פרוייקט אידיאולוגי שגישר בין "ניצול" המיומנויות של העולים החדשים והמיעוטים בארץ בעבודות אומנות, לבין אופנאים צעירים. מה שהפך לקונספט מנצח, ולתו היכר של היצירה הישראלית המקורית בחו"ל לאורך שנים. רות דיין מדברת בסרט בפתיחות על הכל.  תיעוד מפגשיה עם חברים ובני משפחה חושף חושף אישה עם לב ענק למשפחתה הענפה ולאנשים באשר הם. עולים חדשים וותיקים,  יהודים וערבים, נוצרים ופלשתינים. יותר מרוחב הלב, יותר ממידת הרחמים ממשיכה רות להאמין בדו־קיום, בחיים ובעשייה משותפת לכל העמים והעדות, שחיים על פני האדמה הזאת. (53 דקות. עברית ללא תרגום) 

סינמטק 1 ‏19:30


אירוע פתיחה
 

פרופ' יערה בר־און, סגנית נשיא לעניינים אקדמים בבצלאל תפתח את האירוע ותעניק אות מפעל חיים לרות דיין על העצמת נשים באמצעות אופנה.  

תשא דברים: עינת לידר, ראש מחלקת צורפות ואופנה בבצלאל 

קטעי ארכיון אודות בית האופנה משכית ורות דיין מתוך הסרט "ביג מאמא".   
 

אל ברא את האישה (צרפת 2005)

בימוי: דויד טובול | הסרט שלפנינו מציג את סיפורה של אישה, ואת סיפור שחרור האישה משנת 1945 ועד ימינו דרך ההיסטוריה בת 60 וכמה השנים של המגזין "אל". (85 דקות. צרפתית, תרגום לאנגלית). 

סינמטק 2 ‏20:00


שבע יצירות קלות
מאת מרינה אברמוביץ' (ארה"ב 2007)

בימוי: בבט מנגולט | במשך שבוע בנובמבר 2005 העלתה אמנית הפרפורמנס מרינה אברמוביץ' הופעות במוזיאון גוגנהיים. בכל יום הופיעה במשך שבע שעות ברציפות, והציגה את גרסתה לעבודות פרפורמנס שנוצרו בשנות השישים והשבעים על ידי אמנים בולטים, ביניהם ברוס נאומן, ואלי אקספורט וג'וזף בויס. מטרתה היתה לשמר את הזיכרון של עבודות שהשפיעו עליה, אולם הגישה האישית שלה הציגה אינטרפרטציה פרטית לעבודות. האירוע הפך לאחד מאירועי התרבות של התקופה, ותואר כ"טקסי" ו"מדיטטיבי". הסרט מנסה לפענח את הממד המטאפיזי הזה, ומתמקד בגופה של אברמוביץ' ובהשתנותו בכל הופעה - שינויים המעידים על השבריריות, על העיקשות ועל כוח הסבל של הגוף האנושי. (93 דקות. אנגלית, ללא תרגום) 


חצר הסינמטק ‏22:00  

תצוגת אופנה

תצוגת אופנה ובה כמאה עבודות של סטודנטים מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל הבודקות את הקשר שבין עיצוב וגוף האדם. 

 


חצר הסינמטק ‏22:30
 

מסיבת פתיחה

עם הדי-ג'יי Turtle ודיג'יי וולטר (טבק, תל אביב)  
 

שישי 28 במאי  

סינמטק 3 ‏12:00

דיון בנושא: דת ואופנה

מהו הקשר שבין דת ואופנה, קדושה וחולין? כדי לשמר את המסורת והמנהגים, הממסד הדתי יוצר זהות ויזואלית ובמקביל שולט על הזהות האישית באמצעות הופעה מתויגת. עם ההגירה והקולוניזציה, הלבוש הפך לאמצעי הבחנה בין אנשים מדתות שונות וכדרך להפגנת זהות קבוצתית. בני עדות ודתות שונות נעזרים בלבוש כדי לבטא אמונות דתיות, שינויים חברתיים, והכפיפות לנורמות חברתיות וחוקים דתיים.דתות יוצרות חוקי־לבוש בתור מסמנים של זהות, כמאפיינים מיידים וברורים־לעין המייצגים מוסריות, בעוד השליטה על חשיפת הגוף הופכת גם היא לנושא מרכזי בסימבוליות הדתית.  

מנחה: עינת לידר, ראש המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל,


משתתפים:

יוסף פרקש, המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל,

אמינה בנדריוש (קזבלנקה/ברלין), זוכה פרס חביב הקהל בתחרות Createurope 2009,  

לפני הדיון יוקרן הסרט:


אנשים ובגדים: כל המנהגים שבעולם
(2008)

בימוי: יעל ביטון | פרק בסדרה של ARTE "אנשים ובגדים: כל המנהגים שבעולם" - הראה לי מה אתה לובש ואומר לך מי אתה. הסדרה כל המנהגים שבעולם עוסקת במנהגי לבוש בכל רחבי העולם. הפרק שלפנינו עוסק בלבוש של העדה החרדית, של חיילי צה"ל ובהיבטים נוספים של האופנה הישראלית. (26 דקות. צרפתית, תרגום לאנגלית). 


סינמטק 3 ‏14:00

סמיוטיקה ושפת האופנה

לאופנה יש שפה משלה המבטאת את המהות החברתית של הלבוש. זוהי שפה של סימנים, תגים ואיקונוגרפיה המבטאת ללא מילים משמעות אודות אנשים וקבוצות. סמיוטיקה - מערכת הסימנים המבטאת משמעות באמצעות שפה וצורה מתגלה ככלי רלוונטי כאשר בוחנים את האופנה כאמצעי תקשורת. אופנה חושפת המציאות, וכאשר מפרקים אותה מתגלה שפה חדשה הפועלתת בכמה משלבים. כאשר בוחנים את האופנה באמצעות הסמיוטיקה היא מתגלה ככלי תקשורת בעל סימנים ותגים הנוכחים בכל תמונה וצורה. מתוך הנחת עבודה זו, כאשר האופנה מוצגת בתוך תבנית זו, ננסה למצוא את מקומה של האופנה בעולם המעשה והתיאוריה ולהוכיח את מורכבות לשונה.  

לפני הדיון יוקרנו קטעי סרטים קצרים של מאן ריי והאנס ריכטר (19 דקות).  

מנחה: קלודט זורע המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל


משתתפים:

פרופ' ורד קמינסקי המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל

יעל טרגן המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל

מארוסיה רבק - Andrea Crews/ Paris

ז'אן־פרנקו ז'נטילה מחלקת התרבות, שגרירות איטליה


סינמטק 2 ‏16:00

לפני ההופעה

על רקע תמונות, קליפים ועבודות - מעצבים צעירים משוחחים על מקורות ההשראה ותהליך העבודה לקראת יצירת הקולקציה החדשה שלהם.  

מנחה: קלודט זורע (המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל) 

משתתפים: אמינה בנדריוש (קזבלנקה/ברלין)

מארוסיה רבק - (Andrea Crews/ Paris) 


סינמטק 1 ‏21:00

גיליון ספטמבר (ארה"ב 2009)

בימוי: אר. ג'יי. קוטלר | חודשים ארוכים מלווה הדוקומנטריסט אר ג'יי קוטלר את אנה וינטור העורכת "האגדית" של מגזין האופנה "ווג", עד להשלמתו של גיליון ספטמבר 2007 המכיל את המספר הבלתי נתפס (וניתן לסחיבה) של 800 עמודים. וינטור, שעל בסיס דמותה נכתב הרומן (שהפך לסרט) "השטן לובשת פראדה" מתגלה כאן קצת פחות אכזרית מכפי שעשתה ממנה מריל סטריפ. אבל בסופו של דבר מדובר בכוהנת אופנה - בין אם נרצה או לא - כזו שעל פיה ישק דבר ו"לא" שלה פירושו מוות לעיצוב/תמונה/אביזר/דוגמנית וכו'. קוטלר אינו מאתגר את וינטור יותר מדי, אבל מצליח לתפוס היטב את רוחו של המגזין - את התנועה בין אימה לחדווה שמניעה את יוצריו, את המבט הצונן שנטוע תמידית על פניה של ווינטור ונעלם מהם רק לעיתים רחוקות, בנסיבות שתמיד מענין לעקוב אחריהן. כך שבסופו של חשבון, "גיליון ספטמבר" הוא דיוקן של מגזין אופנה ושל האישה אותו, של החלטות בעלות משמעות תרבותית והאנשים שעושים אותן.. "ווג איננו על אופנה - עניינו הוא תדלוק התשוקה עבור אותם בגדים ואקססוריז" (מנולה דראגיס, נ"י טיימז). ( 88 דקות. אנגלית, תרגום לעברית). 


סינמטק 1 ‏23:00

סינגל מן (ארה"ב 2009)

בימוי: טום פורד | משחק: קולין פירת', ג'וליאן מור, ניקולס הולט | קליפורניה, 1962. בזמן שמשבר הטילים תופס את עיקר תשומת הלב, אנו מתלווים ליום בחייו של ג'ורג', פרופסור לספרות באוניברסיטה. שמונה חודשים קודם לכן נהרג אהובו בתאונת דרכים והאבל עדיין ממלא את חייו. דרך שגרת חייו של ג'ורג', מבוקר ועד ערב: קימה, לימוד, מפגש עם תלמידים, אורחת ערב עם ידידה, נפרם בהדרגה השיריון שעטה ג'ורג' על עצמו ועתה עליו להחליט - האם להניח לכאב לשתק אותו לגמרי או להציע ללבו דרך חדשה. על בסיס רומן מפתח מאת כריסטופר אישרווד מביים מעצב האופנה טום פורד את סרטו הראשון. יהיו כאלו שיראו עקבות ענק למשלח ידו העיקרי של פורד. אחרי הכל מדובר ביצירה מהודקת, שעושה שימוש קפדני בצבעים, צורות, תאורה וכמובן תלבושות. אך תהיה זו טעות לייחס את האסתטיקה המדוייקת הזו רק לכך. נהפוכו, פורד עושה שימוש באמצעים האלו כדי להצביע על השיתוק הרגשי של גיבורו הראשי ועל האופן שבו שיתוק זה הופך את ביתו, בגדיו, וחייו למצבה מפוארת. אך עיקר המטען הרגשי נמצא בהופעה המבריקה של קולין פירת'. במינימום של מחוות, כשלרשותו חיוך מבויש ושליטה מושלמת בעוצמת ההבעה, הוא יוצר דמות שחושפת בהדרגה את לבה לפנינו, וקשה שלא להענות לה. פרס המשחק בפסטיבל ונציה 2009. (100 דקות. אנגלית, תרגום לעברית). 

שבת  29 במאי


סינמטק 1 ‏17:00

מצב רוח לאהבה (הונג קונג 2000)

בימוי: וונג קאר־ואי | משחק: מגי צ'ונג מאן־יוק, טוני לאונג צ'יו־ואי | 1962. עורך עיתון ואשתו עוברים לגור בבניין שמרבית תושביו נמנים על הקהילה השנחאית בהונג קונג. גם מזכירה יפיפיה בחברת יצוא עוברת הנה עם בעלה, נציגה של חברה יפנית שעסקיו מאלצים אותו להעדר מהבית לעתים קרובות. העיתונאי והמזכירה מתיידדים ומתחילים לבלות יחדיו. לא יעבור זמן רב ויהא עליהם להתמודד עם עובדה מהממת - בני זוגם הנכבדים מנהלים ביניהם רומן... כמו ששת קודמיו, גם סרטו השביעי של הגאון ההונג־קונגי הוא יצירה מסוגננת הבנויה בעיקרה סביב האוירה - תחום שוונג קאר־ואי מתמחה בו. קל להגיד אטמוספרה רומנטית ומלאנכולית, אבל הרבה יותר קשר למלא במטען חשמלי את החלל בין שתי דמויות שכמעט ואינן נוגעות זו בזו. ההצלחה קשורה כתמיד לשליטה האבסולוטית שלו במרכיבי האמנות השביעית על כל האספקטים שלה, לצמד הכוכבים המבריק, לתסריט שקצב זרימתו נשלט ע"י עריכה אינטליגנטית, ובעיקר לויז'ואלס מופלאים הנלכדים ע"י מצלמתו הרגישה של כריסטופר דויל. זו משתהה לעתים מחוץ לחדר שבו שוהים הגיבורים, מראה אותם דרך דלתות וחלונות, משקפת אותם דרך מראות, ובונה מצב רוח הולם לאהבה. (97 דקות. קנטונזית ושנגחאייזית, תרגום לעברית). 

18:00 סינמטק 4

מפגש עם מארוסיה רבק  


סינמטק 2 ‏19:00

10 מעצבי אופנה בפריז

בימוי: ויויאן אוסטרובסקי (60 דקות) 


סינמטק 1 ‏19:00

דברי פתיחה: ז'אן פרנקו ז'נטילה מחלקת התרבות שגרירות איטליה

איב סן לורן - זמניו ובגדיו (צרפת 2002)

בימוי: דויד טובול | ביוגרפיה של איב סן לורן באמצעות ראיונות עם מעצב העל בנקודות זמן שונות לאורך הקריירה. עוד מתראיינים בן זוגו פייר ברג'ה והמוזה שלו לולו דה לה פאלס. כמו כן מאפשר הסרט מבט על כמה מן הקולקציות והעבודות המפורסמות של האיש. (77 דקות. צרפתית, תרגום לאנגלית). 


סינמטק 1 ‏21:00

תמונות וקטעי סרטים של בלוגרי אופנה מרחבי העולם - 15 דק'.  

סטייל בלוגים - דמוקרטיזציה של האופנה?

בתחילת שנות האפסיים החלה תנועה חדשה ששינתה את עתונות האופנה לגמרי. אנשים לקחו מצלמה, ירדו לרחוב גילו סגנונות חדשים והציגו אותם בבלוגים שלהם. בשנים האחרונות גדל מספר בלוגי האופנה עד שעתוני האופנה הגדולים כמו "ווג" או "הרפר בזאר" שילבו בלוגים בעמודיהם שלהם. זה הזמן לשאול בלוגרים על עבודתם על התרשמותם מאופנה.  

שיחה עם הבלוגר גונאר המרלה (sytleclicker.net) מגרמניה, אייל דה־ליאו ("הגרסונייר"), סהר שלו, שחר אטוואן (הארץ) יעל סלומה (thestreetwalker.com
 

סינמטק 2 ‏21:30

אופנת הקומרדים (גרמניה 2008)

בימוי: מרקו ווילמס | מסע אל היקום המקביל של מעצבי האופנה במזרח ברלין, מומחים באמנות ההשרדות. במרכזה של מזרח גרמניה וחוקיה הנוקשים התקיים עולם דימיוני שבו אפשר היה להיות אינדיבידואל הפועל לפני חוקיו ורצונותיו. המאפין הבולט ביותר של אותה סצנה בוהמית היה הסטייל האישי של כל אדם. אלא שסטייל זה לא היה ניתן לרכישה מן הקולב. את הדימוי הפרטי היה צריך לייצר בידים.בסרט שלפנינו מוצגות התשוקות, הצרכים והחלומות של אלו שניסו ובחנו, חיו והציגו בצילה של חומת ברלין. (84 דקות. גרמנית, תרגום לאנגלית). 


23:00 חצר הסינמטק

מסיבת נעילה והקרנת הסרט "חופשה ברומא"

get-tickets
get-tickets

דרך חברון 11

preloader

ה ירושלים מפת התיירות

הדפס
Text text text