Attractions Banners - 230

הספרייה הלאומית


סיור מיוחד בספרייה הלאומית ליום האישה בתאריך 09.03.2017

     
סיור מיוחד בספרייה הלאומית ליום האישה - 3

כרטיס

  • סיור מיוחד בספרייה הלאומית ליום האישה - 3
  • סיור מיוחד בספרייה הלאומית ליום האישה - 2
  • סיור מיוחד בספרייה הלאומית ליום האישה - 1
עד 09.03.2017

לרגל יום האישה הבינלאומי מציעה הספרייה הלאומית סיור מיוחד סביב נשים יוצרות וחוקרות (ימי ד'-ה' 8-9/3 ): במיתולוגיה (לילית), במדע (מארי קירי ומריה סיבילה  מריאן) וביצירה הישראלית (ורדינה שלונסקי ונעמי שמר)


הסיורים יתקיימו בימים רביעי, 8.3 בשעה 17:00 וחמישי, 9.3 בשעה 17:00 . הסיור ללא תשלום אך מותנה ברישום מראש באתר הספרייה הלאומית www.nli.org.il

 

 קמעות  וקערת השבעה הפועלים נגד כוח של לילית ומכשפות אחרות,  שירה ומוסיקה שנוצרה בידי נשים, מכתב צנוע של האישה היחידה בעולם שזכתה פעמיים בפרס נובל והדפסים נדירים של  ספרי הדפסים  יפיפיים  מפרי מכחולה  של  אמנית וחוקרת חרקים  מן המאה ה-17, כל אלו יעמדו במרכזו של סיור מיוחד שיתקיים בספרייה הלאומית בימי רביעי וחמישי (8-9/3 ) לרגל יום האישה הבינלאומי.
 

הסיור ייפתח בהצגת קערת קמעות מקורית המתוארכת למאות 5-7 לספירה והיא אחד הפריטים העתיקים ביותר בין אוספי הספרייה ושדרכה ניתן ללמוד על אחד הטקסים שהיו מקובלים בתרבות היהודית בימי הביניים. "קערת השבעה" הייתה סוג של קמע הפועל נגד החרדה מפגיעתה הנוראה של השדה לילית שמפתה גברים, מפחידה נשים הרות, והגרוע מכל - הורגת תינוקות בשנתם. לצורך הגנת הנשים היולדות והילדים היו שנהגו  להניח בחדרי הנשים קערות עליהן נכתבו שמות המלאכים השומרים מפני לילית. בסיור ישמעו המשתתפים על המסורות שיצרו את דמותה של השדה מיתולוגית.
 

בתחנה הבאה בסיור יחשף  מכתב יוצא דופן בצניעותו של המדענית מארי קירי שהייתה האישה הראשונה שזכתה בפרס נוֹבֶּל, והאדם הראשון בעולם שזכה בו פעמיים. בפעם הראשונה, בשנת 1903, זכתה קירי יחד עם בעלה פייר בפרס נובל לפיזיקה, ושמונה שנים לאחר מכן, זכתה בפרס על תרומתה בתחום הכימיה על גילוי חומרים רדיואקטיביים. 

אלברט איינשטיין אמר עליה "היא היחידה בין האנשים המפורסמים, שהתהילה לא העבירה אותה על דעתה, שידעה להתבונן כבן-אדם זר במהלך-חיי-עצמה, ישרה, אמיתית, אדישה כמעט לגורלה המופלא." 
 

ואכן, בספרייה הלאומית שמור מכתב של קירי משנת 1911 שבו היא כותבת בפולנית לחברים, כי לצערה לא תוכל לבקר אותם במורגס שבשוויץ, מפני שהיא צריכה לטפל בעניין אחר באותם תאריכים (שהוא קבלת פרס נובל השני שלה, בשטוקהולם). זו הייתה דרכה של מארי כל חייה: עדינה, עקשנית, סקרנית וצנועה. 
 

מדענית חשובה אחרת שספריה יוצגו בסיור היא מריה סיבילה מריאן שנולדה באמצע המאה ה - 17 ושהייתה אמנית וממייסדות הבוטניקה והזואולוגיה המודרניים. היא ראתה עצמה כאמנית וכחוקרת 

 

ועסקה בציור זוחלים ומיני חרקים ולמעשה הראשונה שתיעדה את התהליך בו הופך הזחל לפרפר. ספרה הראשון "ספר הפרחים החדש" משובץ  באיורים בהם קטלגה צמחים וחרקים. תקופה קצרה לאחר מות בעלה נסעה יחד עם בתה לסורינאם. במסע זה צפו בחרקים, ציפורים, זוחלים ודו-חיים. לאחר כשנתיים היא כתבה את הספר "מטמורפוזה של חרקים בסורינאם" וזהו הספר הראשון שגילה לאירופים את  יערות הגשם. בסיור יוצג הספר  הנדיר והיפיפה ובו ציוריה של מריאן, ששמה הפך לשם דבר בעולם חוקרי הזוחלים ומדריכי טיולים.  
 

ולבסוף יבקרו משתתפי הסיור באוסף המוזיקה הישראלית ובו הם ישמעו אודות מלחינות ומבצעות ישראליות שארכיוניהן נמצאים בספרייה. בין הפריטים שיוצגו יהיה השיר "נעה" אותו כתבה נעמי שמר על עצמה והשיר 'ואלס להגנת הצומח'. השיר, שהלחינה  בקצב הואלס התמים, הוא למעשה שיר ביקורת ומחאה שכתבה שמר נגד תופעת ההטרדות המיניות בצה"ל לאחר שנחשפה לסיפור אישי של חיילת שעברה הטרדה כזו במהלך שירותה. מלחינה נוספת שתוצג בסיור היא ורדינה שלונסקי שהיתה ילדת פלא מוסיקלית, בת זקונים להורים שהולידו שישה ילדים ובהם מי שנודע לימים כמשורר אברהם שלונסקי. ורדינה שלונסקי נחשבת למלחינה הישראלית הראשונה וסיפור חייה כולל הצלחות מוסיקאליות רבות אך גם בדידות, תסכול ועוני. 
 

סימניית שי קמע מיוחדת מאוספי הספרייה הלאומית תחולק למשתתפים.

preloader

ה ירושלים מפת התיירות

הדפס
Text text text